Mede-organisator Kurt Vernimmen kijkt reikhalzend uit naar de Rapencross

“Hopelijk wordt de Rapencross een blijver”

Wat mogen de toeschouwers die op 13 oktober de eliterenners voor het eerst willen zien crossen in Lokeren verwachten? Een snel parcours dat een garantie biedt op spankracht, zegt mede-organisator Kurt Vernimmen vol overtuiging. “Doe daar nog een boel gegarandeerde ambiance en een vlotte bereikbaarheid bovenop en de Rapencross wordt een aanwinst voor de veldritkalender.”

De Rapencross speelt zich voor een flink deel af in bosgebied. “Zelfs bij slecht weer blijft het daar vlot berijdbaar”, laat Kurt Vernimmen weten. Al betekent dat absoluut niet dat het straks in Lokeren een partijtje ‘laagvliegen’ wordt. Want als de weergoden het in de dagen voorafgaand aan de cross ook maar een beetje op hun heupen krijgt is de kans reëel dat er een heuse ‘ploeterstrook’ opduikt in de omloop. “Een beetje veldrijder haalt de neus niet op voor een gezonde portie modder”, klinkt het. “Met een ‘baggerstrook’ onderweg wordt het dubbel makkelijk om de selectie te maken. Die passage situeert zich in de buurt van het voetbalveld.”

Galibier van Lokeren
Blijft het droog in de aanloop naar de Rapencross, dan is er nog altijd de ‘Mont Henri’, de enige klim op het parcours. De ‘Galibier van Lokeren’ wordt straks vier keer per ronde beklommen. “Je kan dus wel zeggen dat we optimaal gebruik hebben gemaakt van het enige natuurlijke niveauverschil dat de site ons biedt”, lacht Kurt Vernimmen. “De renners kunnen tijdens die passage hun technisch vermogen aanspreken.”
De omloop is straks ongeveer 2,7 kilometer lang. De start- en finishzone is bovendien bezaaid met kasseien. Kurt Vernimmen: “Een behoorlijk goed berijdbaar stuk is dat. Je hoeft geen ‘Bos van Wallers’-toestanden te verwachten. Het wordt een behoorlijk lange laatste rechte lijn. Ideaal voor een spurt, dus. Want dat zou er straks wel eens van kunnen komen. Op een snel parcours valt die afloop nooit uit te sluiten. De strook die naar de finish leidt is in elk geval breed genoeg om het tot een reguliere spurt te laten komen, moest dat het geval zijn.”
Wat nu al vast staat: qua bereikbaarheid en gezelligheid wordt de Rapencross een absolute topper. “De omloop bevindt zich op 100 meter van het treinstation van Lokeren. Dat is alvast een enorm pluspunt. Komt daar nog bij dat het parcours zich ook vlakbij het stadscentrum bevindt. Ook mooi meegenomen. Qua comfort voor de toeschouwers wordt het alvast tóp.”

Verhuis door BK
De Rapencross neemt op de internationale veldritkalender de plaats in van de Polderscross in Kruibeke. Daar is een heel simpele reden voor. “We organiseren in januari de Belgische kampioenschappen veldrijden op ons terrein in Kruibeke”, zegt Kurt Vernimmen. “Omdat het geen zin had die organisatie te kannibaliseren door drie maanden eerder al een cross op hetzelfde parcours te organiseren gingen we op zoek naar een tijdelijke oplossing. Omdat we al twee keer eerder een B-veldrit op poten zetten in Lokeren lag die oplossing voor de hand.”
In principe is het de bedoeling dat de verhuis naar Lokeren er eentje van tijdelijke aard is. Maar mocht de Rapencross meevallen, dan bestaat de kans dat er in de toekomst op méér gemikt wordt. “Dat blijft dus nog even afwachten. Maar in principe heeft de Rapencross alles in huis om een blijver op de internationale kalender te worden. Al blijft het de vraag of we Belgian Cycling ertoe kunnen bewegen om hun eenmalige goedkeuring om te buigen tot een toelating van permanente aard. Hopelijk lukt dat… Maar makkelijk wordt het niet, omdat er nu al behoorlijk wat internationale veldritten in België georganiseerd worden. Al leg ik er tegelijk wel de nadruk op: in 2019 wordt er opnieuw een Brico Cross georganiseerd in en rond sporthal De Dulpop in Kruibeke.”

Expansiedrang
Voor de parcoursbouwer in Kurt Vernimmen is elke nieuwe locatie een uitdaging. “Van een wit blad vertrekken is telkens opnieuw een leuk gegeven”, klinkt het. “Dat deden we onder meer de afgelopen jaren nog in het Duitse Zeven en het Nederlandse Hulst. Of we met het comité in Kruibeke nog buitenlandse expansiedrang hebben? (Lacht) Zeg nooit nooit. Maar ze zullen toch met overtuigende argumenten voor de pinnen moeten komen om onze mensen nog eens aan de slag te krijgen op 500 kilometer van huis, zoals we dat in Zeven deden. Laat ons in eerste instantie maar proberen een succes maken van de Rapencross en de andere veldritten die nog in onze portefeuille zitten, het Belgisch kampioenschap voorop. Dan zien we later wel waar het schip in de toekomst nog strandt.”